Thursday, May 28, 2009

aku konpius

skang kan cam tgh musim sana sini org kecoh pasal makanan halal. halal ke makanan yang kita makan? soalan dia senang je. cmne sebuah negara islam yg ada halal hub leh produce makanan yg xhalal?

baru2 ni aku dpt email psl crispy xleh makan. aku mmg xmkn pon. xde mslh. yg membelenggu fikiran aku, currently aku beli coklat ZIP, keluaran cadbury. bila benda2 emulsifier ni kecoh balik (sblm ni mmg penah kecoh) aku pon jd rajin nk belek2 ingredient. dlm intenet, most kata E476 is coming from pig (pemesly known as swine). unfortunately, dlm ZIP cadbury ni mmg ada E476. how??????



masa aku shopping brg2 dapor, aku tgk gak cadbury yg ada baru tu, still, ada E476. ekceli, E476 ni ade ek? aku baca dlm wikipedia, cm ok je.. tp baca kt intenet dari khinzir. so, leh mkn ke x ek benda ni? khuatir mau makan laaa...

walaupon perangai xbaik, xnk la darah daging pon tumbuh dari sumber yg mmg sah2 haram... anybody yg ada knowledge about this, can help ka???

2 comments:

mariamsss.blogspot.com said...

hehe..
aku dah dapat email pasal issue nih..
menurul HDM, e476 ni halal..
wallahualam la kebenarannya..
tapi if diaorang tipu diaorang tanggung la dosa tuh kan..

pemerepek said...

halal ek.. aku pona de baca gak psl dia halal.
so, pasni leh la aku mentekedarah cekelat tanpa perasaan was2 & syubhah.
hoorayyyy!!!