Thursday, August 27, 2009

bazar ramadhan 1430H

frankly, aku bukan sorg yg suka ke bazar ramadhan. perangai aku, bila dh byk2, selera sume tertutup. tp bila dh balik umah, br nk terbayang makanan sedap2 kt bazar tu.. mula la menyesal xbeli. lembab!

smlm mak demand. nk p bazar ramadhan kt pandan indah. alasan dia, sana mcm2 ada...dia igt pandan indah tu sebelah umah ke? sblm ke sana, pusing2 dlu kt bandar baru ampang. ternampak la bazar ramadhan depan pasar.. terus pujuk dia p yg dekat je.. aku bukan xnk p pandan indah. sana mmg byk pilihan. tp parking dia yg aku mls nk carik. dh la bwk keta org. kalo kete aku, pandai la aku selit2... ni keta anis tu dh la baru direpair.. ada kesan calar sket, dh kecoh mak suh anta repair. kete aku yg calar balar tu xde lak dia nk antakan p kedai. jeles je aku!blogger-emoticon.blogspot.com

kt bandar baru ampang pon not bad.. cumanya pergi terlalu awl kot.. kol 4. so, gerai sebahagian je yg dh bukak. diorg ni start bukak kol 3 aku rasa.. jumpa gak muka2 yg familiar tgh meniaga.. hhmmmm... ampang ni bukan besar mana pon...

smlm xmsk, so beli lauk2 kt bazar je laa.. aku beli satar... masa 1st day of ramadhan, mak uda dtg bersama satar. seryes aku teruja. tp bila makan, kecewa. sbb satar tu masam. cm dh basi.. cmne la korg meniaga ni. dh la bulan posa.. cm menganiaya pon ada.. xbaik woooo.... smlm pon aku terkena. 5 bijik rm3. 1st satar yg masok mulut aku adalah satar yg dh basi. siap melekit2 lg. sedih.. terpaksa buang rezeki.. jd fobia lak nk makan 2nd satar. tp sebab dh beli, bukak jugak la nk makan... alhamdulillah... 2nd and seterusnya sume ok. blogger-emoticon.blogspot.com

satar dia sedap gak.. walaupon xdpt menandingi satar kt restoran ulik mayang.. yg kt yati ayam percik xcuba lg.. aritu xsempat. akan ku pastikan sempat merasanya. pas raya leh la makan...blogger-emoticon.blogspot.com

cerita psl bazar ni, mmg xdpt dinafikan, masa bulan posa ni la masa utk tambah pendapatan..sana sini org nk meniaga.. aku pon xterkecuali.. just meniaga kueh raya laaa.. skang ekonomi xberapa bagus. tp ke arah pulih la.. kilang2 pon dh dpt order balik.. beransur2 pulih.. terlalu ramai yg meniaga, akan mengurangkan kuasa beli.. xpecaya? p la kt bazar ramadhan, gerai mcm cendawan.. meniaga pon benda2 yg seakan2 sama dgn org sebelah.. berapa kerat pulak yg rajin menziarah ke bazar ramadhan? isi rumah pulak ada persepsi xnk membeli, nk masak sendiri kt umah. mcm2 alasan, antaranya:
  1. masak lebih menjimatkan
  2. masak sendiri lg sedap. sukati la nk boh ape pon
  3. makanan kt luar byk msg (aku sokong)
  4. xnk suami & anak2 makan hasil air tangan org lain
  5. xtau org yg masak tu solat ke x. kalo x, gelap hati, susah nk terima pelajaran, jd degil.
last2 nt, jd la lambakan.. yg menjual lg byk dari yg membeli. kesan? makanan harini, jual balik hari esok. kesan? jual makanan basi.. pastu org beli, bila makan, dh basi. last2, meniaga bukan untung, tp rugi sbb xde org beli. sapa suh jual makanan basi????blogger-emoticon.blogspot.com

peraturan menjual ni, senang je.. jual makanan, serupa macam yg kita nk makan. insyaallah, berkat perniagaan kita. utk sesapa yg nk menjual makanan, pk betol2 ye.. bunyi cm senang je kan... meniaga makanan..tp kesan dia besar.. hidup & mati nih. hidup kalo makan bgs.. mati kalo pelanggan kena keracunan makanan.. hahahhaha..

No comments: