Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru

16 Mei stp tahun disambut sebagai Hari Guru. Harini, sume insan yg bergelar guru akan rasa gembira, sbb ade murid yg akan sambut. Teringat zaman aku sekolah rendah. bila tiba je hari guru, tok aku la org yg paling sebok nk bg hadiah kt cikgu2 aku. xkesah la apa pon, asalkan ada hadiah aku leh bagi kt cekgu aku. (bila kenangkan balik, sebak lak aku rasa. nmpk sgt jasa tok aku sgt besar kt aku.) bila aku dh besar ni, biasanya aku kirim sms je, ucap thanks pd insan bergelar guru nih. tu pon, berapa kerat sgt yg aku anta. sbb byk yg xde contact no.
aku pecaya, secebis kata lebih bermakna dari hadiah. bgs sbnrnya kalo parents nowadays leh ajar their children how to appreciate their teacher. perkembangan zaman membuatkan peranan guru macam dah tiada nilainya. byk faktor yg menyumbang, semua pihak juga menyumbang. sbb tu skrg ni, mcm2 cite buruk psl cekgu keluar dlm suratkhabar.
zaman aku belajar dulu, kalo kena pukul dgn cekgu, balik mengadu kt tok, kompom kena pukul lagi. tp zaman skrg, parents terlalu syg sgt kt ank. cekgu pukul sket, parents p sekolah serang cekgu. siap kuar statement "saya pon xpenah pukul anak saya". wah wah wah... sayang sgt dgn ank. kalo sgt takot org pukul anak, jgn anta ke sekolah. sekolah tempat mendidik, jadi insan berguna. bukan tempat utk anak dimanjakan. aku leh terima kalo cekgu memukul utk mendidik. tp xleh terima kalo memukul utk mendera. kalo jd cmtu, mmg lebih!
personally, aku rasa cekgu sgt mulia. so, sesapa yg pilih cekgu as profesyen, hopefully leh bagi all ur heart and soul dlm mendidik anak bangsa. jgn jadi cekgu sbb u r not compatible with the market, sbb xde keje. jd cekgu mesti ikhlas. bila ikhlas, baru la senang nk ajar murid, ilmu pon senang nk masuk dlm kepala murid2. br la diorg jadi pandai. kalo x ikhlas, jawab la nnt kat akhirat.
Anyway, kepada sume insan yg bernama guru, SELAMAT HARI GURU!!!!!!!!!! semoga dpt jd guru terbaik. jadi guru baik untung tau. time sambutan hari guru, dapat la byk hadiah. muaakakkakakaakaka....

No comments: