Sunday, March 15, 2009

aku bukan jijik tapi...

sblm aku story, aku nk mintak maap sgt kalo post aku ni agk mengganggu perasaan. aku mmg xde niat nk merendahkan sesapa, k. just nk kongsi pengalaman & pandangan aku.

last week aku dpt news, pak long aku sakit. dia ni adik arwah atok aku punya anak. adik atok aku, aku panggil tok lang. ank sulong, dia aku panggil pak long r.. last week aku de kelas. so mak p tgk dia dgn maksu.

aku sbnrnya dh lama xp umah tok lang aku ni. bukan pe, aku xselesa sgt. past experience, umah dia mmg sepah2. apa yg dimakan pon leh kuar balik r! smlm aku cekalkan ati p sana gak. sbb nk mlwt org sakit, kan..

umah dia tingakt 5 tp aku dh lupa yg mana 1. aku rasa umah dia yg ke2 dari tangga. so, ketok la pintu. kuar sorg budak ni. sah aku silap umah!

"tau xmana umah pakcik mahmud?"
"umah pakcik mahmud?"
"a'a"
"xtau la. xpenah dgr lak nama dia"

kuar lak mak dia.

"mak, mana umah pakcik mahmud?"
"a'a. yg bini dia nama azizah tu"
"sy pon xtau la"

pastu nenek aku bukak la pintu umah 1st tu. sbb xberkunci & dia yakin tu mmg umah tok lang aku. bingo! mmg umah tok lang aku pon. boleh makcik sblh umah ni xkenal???? xtau la sapa yg xkwn dgn sapa.

aku masok, umah dia masih sama spt gambaran aku. terasa dejavu je. huh! terus nmpak pak long aku tgh tdo ats kusi. just lapik kusyen je! kesian gak menengoknya. sbb dia tinggal sorg2 je. tok lang aku kt bwh, diorg ni ada meniaga kt gerai. tinggal la si sakit ni sorg2. ishk3.. kalo la jd apa2, cmne tu? xde sapa yg tau. silap2 meninggal sorg je...



tinggal tulang je..


tp yg aku xleh blah, tgk keadaan umah tu. adoi! dasat seh. aku paham, umah flat, besr mana la sangat. tp kalo pandai hias, insyaallah leh ok..

sblh paklong
- nasik goreng 1 piring
- air teh yg dh tinggal sikit
- air milo yg dh naik susu (xtau la dh bape hari)
- mangkok utk dia buang kahak sbb dia xlrt bgn
- pampers yg dh dipakai tp lom buang lg (dia ni pakai pampers)
- asam (aku mmg teringin nk cilok tp xlalu)


dapor
nasik goreng dlm kuali. terdedah xbertutup. aku pon xtutupkan sbb aku xtau nk tutup pakai apa. maybe sbb tu diorg xtutup kot. bau dia mmg semerbak sampai buat aku nk mengeluarkan isi perot aku! dlm sinki lak ada la 2-3 gelas yg xberbasoh. nasib baik gelas je.

aku mmg xleh la nk dok lama2. nk tolong kemas, xtau cmne nk kemas. ye la.. umah org, kan. nk makan, xsanggop. last2 aku dok goyang kaki je. aku biar je nenek aku entertain pak long aku tu. nenek aku tolong boh minyak angin kt kaki dia. dia lenguh. nk suh aku? mmg aku xnk buat. hehehehhe....kesian, badan dia panas. tp xde sapa yg lapkan badan dia. so, nenek aku lap la sat.. dia nk cm arwah atok aku tau. kalo mak xjaga abah dulu, mmg abah pon akan kering kontang sampai cmni r..


No comments: