Friday, March 6, 2009

korang tau x, wat kenduri cukur jambul tu bid'ah??

pagi tadi aku dgr tanyalah ustaz. kenapa dgr? sbb aku dok dlm bilik. berbungkus selimut. mls nk turun bawah. ngantok. ngehngehngeh..

tajok arini pasal maulidur rasul. sapa ustaznya? mestilah ustaz peberet aku. xlain xbukan, dato' abu hasan din.

dah dekat2 kol 8, ade 1 soklan dari seorg pemanggil. sapa tah nama dia. aku lupa. soklan dia mmg bagus.

Q:
1- bolehkah dibuat cukur jambul sambil berzanji marhaban bagai.
2- apakah hukumnya yg bermarhaban tu sume pompuan.

A:
1- cukur jambul: bid'ah yg menghampiri khurafat.
kenapa bid'ah? nabi xpenah buat cukur jambul. yg disuruh adalah cukur keseluruhan rambut bayi, ditimbang & ditukarkan dgn emas @ perak. org melayu kita ni, kreatif. cukur jambul depan je. sbbnya, rambut anak tu lawa, lebat. takot kalo cukur semua, xdpt dh rambut yg cantek cmtu. apakah??? kan ke baby dok dlm rahim ibu, bila lahir, melekit2 badan & rambut dia dgn lendiran dari rahim. kalo ikot logik fikiran aku, mmg wajib cukur abis. biar rambut baru yg bersih leh tumbuh.

kenapa khurafat? sbb dh cukur jambul sejemput tu, masokkan pulak dlm kelapa. apakah??? setau aku, kelapa muda ni digunakan utk mengeluarkan makhluk halus. betolkan jika aku salah ye. kenapa nk masokkan dlm kelapa muda ek??

nasihat aku, pasni xyah la wat cukur jambul, ye. cukur abis 1 kepala.


2- hukum suara pompuan adalah haram. patot ade pertikaian lg ke? kebanyakan tempat, yg jd ahli marhaban ni pompuan. termasok tempat aku. nenek aku pon 1 of the members. dh penat aku bebel kt dia. jgn join benda cmtu. dia nk jugak join. pg ni, dh dgr ustaz kata haram, baru nk stop join. susah betol ckp dgn taiko nih! dia kata, tujuan dia join sbb nk bergaul (nk dgr gosip2 terkini la tuh!), takot xde org dtg tgk dia meninggal nt. penat aku nk suh dia dok umah! tetiap minggu ade je nk p meraban umah org. hhmmmm...pasni dia dh insaf r. hehehehe...

No comments: