Monday, June 22, 2009

dari Allah kita datang...

sure la kembali pon ke Allah jugak kan.. lain la kalo kita kembali ke lain.. tu no komen la pulok..
kames lepas, family ktorg dikejotkan dengan berita kematian salah sorg ahli keluarga kt kampong.. pak ndak aku..
sgt terkejot sebab arwah ni xde sakit apa..
tapi dia meninggal sebab jantong.. a silent killer..

petang kames tu, pak ndak p hospital sg bakap sebab dia rasa xsedap badan.. doc pon bagi ubat gastrik.. pastu dia rasa xsedap dada lak.. doc pon wat la ECG. result normal.. dok depan doc sat, nk discuss pastu terus jatoh.. terus meninggal.. doc try selamatkan tapi Allah lg sayangkan dia..

dia ada 4 anak..yg sulong form 5, taun ni spm.. 2nd form 2 kot.. dia xde masa pak ndak meninggal.. p pahang, ada pertandingan kawat kaki.. baru je p kol 5 pg.. masa pegi, ayah ada, masa balik, ngadap jenazah je.. 3rd darjah 6.... last skali 6 taun.. baru lepas kena demam campak.. kesian aku tgk ank2 dia.. kecik2 lg sume..

aku dpt fon call dari mak teh kol 830 mlm.. dia pon xsure betol ke pak ndak meninggal sebab mak ndak call dia sambil menangis. so, xclear laa.. aku pon terus terkejot gila, call tok su aku.. dia lak dlm masjid xdpt jawab call. aku call mak ngah lak. dia pon xtau.. pastu makin ramai lak yg call aku.. kompom! mmg pak ndak dh meninggal..

aku pon terus p masjid, amik mak, kemas baju, drive balik penang malam tu gak.. dlm kol 10 gak la gerak dari ampang.. singgah jalan ipoh sat, amik tok ndak, terus ke masok highway ke penang. straight drive sampai kampong. ngantok jgn cakap la.. mmg ngantok gila! nasib baik aku ada asam. tu je la penyelamat aku.. nk bagi anis drive, dia silau lak.. mlm2 fail! harusla aku bersengkang mata.. sampai penang kol 2 lebih.. singgah mamak sat beli makanan.. nenek aku lapo. huhu.. kol 3 baru aku dpt tdo, tu pon xnyenyak..

pagi2, dlm kol 7 lebih ktorg gerak p umah mak kepada pak ndak kt simpang empat. jenazah xde kt umah kampong ktorg tp ada kt umah mak dia.. mak dia mintak utk kebumikan jenazah kt umah diorg.. xpe la.. mana2 pon boleh.. seryes ramai org.. biasa laa.. kampong kan.. bila ada kematian, sume dtg menziarah..

yg aku xberkenan ni, sikap diorg. patotnya, dtg ziarah kematian ni, dok diam2, baca ayat2 suci, sedekahkan kt arwah tu.. ni x, dtg mcm ada kenduri. pakaian xyah cakap la.. warna warni.. pastu jd cm jejak kasih.. adoi... berborak macam jenazah dah dibawa ke tanah perkuburan je.. benda ni bukan jd kt sana je.. most tempat cmtu.. sebok bercerita hal2 duniawi.. apa nk jadi tah!

masa nk dikafankan, aku menangis bagai nk rak! macam bapak aku lak yg meninggal! org pon pelik tgk aku. tp sebenarnya, aku sedih sgt2.. kenangkan dia meninggal secara mengejut...aku terfikir..
  • sempat ke dia mengucap tadi?
  • cukup ke amalan yg dia bawak nk ngadap Allah tu?
  • senang ke dia nk dimasokkan dlm kubur satg?
  • anak2 dia cmne?
aku tau.. ni sume bukan urusan aku.. tapi ni pengajaran utk aku.. harini, hari dia.. hari aku nt, sempat ke aku nk mengucap sebelum tutup mata? byk ke amalan aku? makin aku pk, main laju airmata aku! tgk ank2 dia, lagi aku sedih..ilang dh tempat bergantong harap.. skrg ni, mak ndak aku je yg tinggal utk diorg.. mak ndak lak xkeje.. kesian aku tgk diorg.. ank2 dia pandai2.. hope leh la jaga mak dia nt..

hope leh la sedekahkan al-fatihah utk allahyarham pak ndak aku ni (aku xtau nama penuh dia. aku tau jalil je) .. moga ditempatkan di kalangan beriman & beramal soleh.. amin..



No comments: