Monday, January 12, 2009

aku tak anti mawi tapi...

serius..aku bukan anti mawi. dlu masa dia dlm af3, aku hampir-hampir nk anta sms vote dia. tp akal fikiran warasa aku melarang sbb byk lg perkara berguna yg boleh aku buat selain dari vote budak2 af nih! sampai cmtu la aku minat dia. (agak)

credit to: izyan.com


aku mmg bukan anti mawi. sungguh! tapi antara mawi dgn palestin, aku lebih rela memilih saluran yg memaparkan kezaliman israel dari yg menyiarkan majlis perkahwinan gilang-gemilang 1001 malam mawi & ekin. sungguh! smlm, aku berkobar2 nk menonton halaqah kt tv9. byk sbbnya, antaranya:

1. tajok dia - al-aqsa
2. panel dia - ustaz badli shah

2 atas ni mmg tarikan utama kenapa aku nk tgk halaqah. ustaz badli ni mmg best. ayt2 yg kuar dari mulut dia, mmg sesuai dgn jiwa aku. hahahaha.. sapa2 yg xknl ustaz ni, dia penah jd juri utk cari menantu musim 1 (kalo xsilap aku) kalo silap, dia penah jd juri utk akademi quran. kalo salah jugak, aku igt dia penah jd juri tp xsure rancangan apa. hahahaha.. terok betol masalah mengingat aku nih!

a bit hampa actually sbb xdpt tgk news + halaqah. nenek aku nk tgk mawi. bukan nenek aku je. aku yakin, hampir 70% tv yg berada di rumah org melayu menonton siaran langsung majlis persandingan gilang-gemilang nih. kenapa gilang gemilang? sbb sumenya disponsor. kalo pakai duit sendiri, xmungkin sampai cmtu, kan? tp yg sponsor tu pon, ni la pelaburan jangka panjang diorg! taun ni, rugi berjuta sbb sponsor majlis kwen mawi. next yera & seterusnya, dpt pulangan. hohoho.. sapa xphm? pk2 la sendiri yer!

ketaksuban nenek aku turut dikongsi oleh jiran aku. sanggop dia p melawat cucu dia yg terlantar kt hospital sbb dijangkiti virus pd waktu petang yg menganjak ke maghrib dgn alasan, "mlm nt xleh kuar, nk tgk mawi bersanding." walaupon xdijemput, dpt tgk kt tv pon jadi laaa... nenek aku lak, sanggop dia bwk turun pinggan nasik berserta piring2 lauk utk makan depan tv semata2 nk tgk mawi. pergh!! hebat betol ilmu pengasih penangan aura mawi!

aku pon ikot teruja nk tgk. maklom laa.. majlis ala arab, kan. macam2 pesen artis. definisi arab ni luas. ada arab islam, ada arab kristian, ada arab yahudi. yg aku heran, kenapa la ada artis melayu yg mengambil definisi arab kristian & yahudi pd pakaian dia ek? aku sbnrnya terhengen nk tgk pakaian cm dlm filem ayat-ayat cinta. pakai jubah (xsemestinya itam) & berpurdah hitam jarang. malangnya, xde sapa yg pakai cmtu. kalo yg pakai purdah lak, pakai tube. apa daaa.. konsep belly dancing atas bot sungai nil sungguh!

pakaian mawi dgn ekin mmg superb. serius! tp, pendapat aku, kalo ekin mengekalkan pakaian dia dari dlm bot, i.e. pakai purdah, lagi best. mmg real as princess! sbb mata dia lawa. rasanya cm pakai contact lens kot. rasanya laaa...tp sbb dia bukak the purdah, jd biasa je..

dlm kemeriahan, doa ustaz asri agak menyejukkan ati aku. sbb dia bca doa kesyukuran sambil menyelitkan sekalung doa utk rakyat Islam palestin yg sdg ditindas di bumi mereka sendiri. dlm news tv3, aku rasa cm nk maki hamun je sbb yahudi laknatullah tu leh berkumpul kt tebing sambil menyaksikan tentera dia mengebom rakyat palestin, tanpa belas kasihan, seumpama sdg menyaksikan pertunjukan bunga api lagaknya. mmg xde hati perot langsong!

overal, walaupon majlis dianggap gilang gemilang, kerana masalah teknikal yg digalas sepenuhnya oleh sound engineer mmg xleh dimaafkan & telah keseluruhan mencacatkan majlis! nasib baiknya, kesilapan terjadi ketika budak2 af menyanyi. diorg ni pulak yg stok memiliki suara bgs spt amylea, idayu, & lain2 yg aku xknl. hahahaha.. so, leh la teruskan nyanyi walaupon without lagu iringan. apa daaa...

tu je leh komen sbb pastu aku telah merampas menguasai remote & membuat keputusan nekad utk menukar ke 119. dpt la tgk halaqah yg telah sampai ke penghujung. aku dgn selambanya menyalahkan nenek aku kerana sgt beria2 nk menonton majlis mawi sampai aku xleh tgk halaqah! serius, aku frust!


No comments: