Thursday, August 7, 2008

Pinjaman utk menunaikan haji, harus

Baca tajuk ni, rasa cm, bestnya, xde duit, leh pinjam p wat haji. Tajuk ni kuar dlm buletin utama smlm..Mesti ramai yg akan berlomba2 wat personal loan kt variety financial institution yg ade kt Malaysia ni dgn syarat, bebas riba & mampu repayment. Perkara ni diputuskan dlm majlis muzakarah ulama. Yg memutuskan bukan calang2 org ye! Yg digelar ulama’. Rasanya, gelaran tu membawa berpuluh juta tanggungjawab. Salah fatwa yg diputuskan, tanggong la dosa akibat dri kesalahan tu. Aku xberhak utk mengatakan fatwa ni salah. Tp, fikir2kan la….


Apa maksud bebas riba? Kt Malaysia ni, mana financial institution yg bebas riba ya! Tetiba aku teringat syarat wajib haji, yg kita belaja masa form 5 dulu, salah satunya is berkemampuan. Berkemampuan lak ade 5 cabang pengertiannya. Bukan setakat utk diri kita shj, tp utk semua keluarga & tanggungan kita. Katakan la kita p haji dgn duit loan, balik dari haji, kita sehat wal’afiat. Alhamdulillah... boleh la keje, nk bayar loan. Tp, katakan la plak, balik je, jatoh sakit (mintak dijauhkan), macammana nk bayar balik loan? X psl2 waris pulak yang dibebankan dgn masalah kita. Bukan ke dh jdi menyusahkan org lain?? Islam tu mudah. Bukan utk menyusahkan...


Aku mmg hajat nk p haji. Tp aku rasa, mintak Allah permudahkan jalan aku ke sana. Xnk la sampai kena wat loan. Loan yg ada pon xtau bila habisnya.. Xnk la tanggong hutang sampai ke tua... kalo sempat bayar, xpe jugak. Kalo x, sampai dlm kubur la akan dituntut. Mintak2 Allah makbolkan doa ni. Amin... hope kawan2 pon sama ye, doa la utk kebaikan.......


Tahun ni, kalo nk menunaikan haji, cabarannya dh makin besar. Sekitar kawasan masjidil haram, tgh wat renovation. Agk berdebu. Hotel pon dh jauh, kena la berjalan jauh skt nk ke masjid. Hotel2 dekat semua dh xde. Yg jauh je laa...Xpela, jauh perjalanan, lg banyak pahala, dgn syarat, ikhlaskan la hati...

Suasana ni masa wat haji je... Semua tingkat dlm masjidil haram akan dibuka utk menampong jemaah yg dtg dari seluruh dunia... Allahuakbar!!!!!!!!

2 comments:

Anonymous said...

Islam tu memang mudah.. Sekarang ni banyak islamic2 di m`sia. Contoh Bank Rakyat. Urusan pinjaman dijalankan dengan akad jual dan beli.RIBA? jauh sekali. Pinjaman hanya diberi kepada yang boleh buat ptgn gaji shj dan mampu. Dan paling utama disediakan insuran bagi kematian dan sakit kekal. Insuran akan cover semua baki bayaran. SO fakta yang mengatakan pinjaman bank akan menyusahkan WARIS apabila berlaku sesuatu kepada peminjam yang melakukan HAJI adalah cakap kosong dan membuta-tuli. katalah jika berlaku kematian, WARIS HANYA PERLU BERSUSAH untuk ke BANK dan menyerahkan Surat MATI shj. Susah ke? Dengan Pinjaman Bank Rakyat juga ada disediakan Urusan Wasiat. Memang memudahkan. Tentang berkemampuan yang dipelajari mase FORM 5 dulu tu mungkin tak habis belajar kot. Kalu nak buat pinjaman cari aku ye kasyah.. maahad maahad maahad!!!

pemerepek said...

Really appreciate ur comment. Tp aku just bg pendapat aku je. Harapnya, aku xyah la nk kena wat loan nk p haji tu..
Frankly, aku xtau pon bank rakyat offer loan without riba. Maybe sbb aku xkeje dgn banking sector, or maybe sbb bank rakyat x iklankan secara besar2an or maybe sbb aku yg xpay attention to their ads. So, many maybes.. Hahhahahaha...
Aku mmg jahil bab2 ni, aku rasa, mmg aku yg xabis belaja dlu kot. Yela.. AKu kan suka tdo, main2. Ustazah ajor, aku dh ke mana tah. huhuhuhu....
Anyway, bgtau la nama. Katakan la terbukak hati aku nk wat loan kawen ke, nk p haji ke, renovate umah ke, nk beli kete lg ke, leh jumpa ko, kan... Lgpon, cm xbest je, komen tp xbgtau nama...