Monday, August 11, 2008

Salahudin :- Penakluk Jerusalem


I got a new book, given by my auntie last week.. She loves reading this kind of books. Remember the book about Khalid al-Walid? Selama ni, kalo dgr nama Salahudin al-Ayubi, rasa cm xde ape je.. Sbbnya, aku xtau dia sgt berjasa dlm menyebarkan ajaran Islam! Aku cm malas je nk baca novel ni. Sbb xminat dia. Hehehehehhehe…Tp aku baca gak coz my auntie said, “For me, this is the best book!” ewww… Teruja gak aku dgr. Sbb pd aku, pas baca buku pasal Khalid al-Walid, aku rasa cm aku pon nk p berjihad. That book I consider as the best. So, kalo dia kata yg ni the best, spatotnya, aku dh mati syahid pas baca. Hahahahaha….


After finishing the book yesterday, to be exact, after subuh, my opinion, biasa je… not as great as Khalid al-Walid’s story. Maybe aku yg xmenghayati tp, rasanya, mmg biasa je citenya… Tp kejayaan Salahudin menawan Baitulmaqdis, mmg membanggakan. Yg aku kesalkan, skang masjidilaqsa masih di tangan Israel & xnmpk tanda2 akan jatoh ke tangan Islam semula. So, sad! Atas sebab aku xleh berjihad dgn cara berperang, hanya mampu berdoa agar 1 masa nanti, umat Islam akan bebas kuar masuk dlm masjidilaqsa utk beribadat. Hopefully, aku dapat rasa solat dlm masjid mulia tu sblm aku mengadap pencipta yg mulia..


Lps baca buku cmni, aku tertanya2, di zaman skang ni, akan ade ke pejuang Islam seperti Khalid al-Walid @ Salehudin akan muncul di kala dunia akhir zaman ni??? Rasanya sgt tipis. Skang ni, xramai yg bersemangat jihad mcm zaman dulu. Mungkin ada, tp segelintir sahaja. Selalu kita dgr jihad, tp jd pengebom berani mati. Jihad ke tu? Tu namanya membunuh diri. Islam melarang umatnya membunuh diri. Sia2 je beribadat kalo kesudahannya bunuh diri!


Walau macam manapon, pas baca buku ni, tambah lg ilmu aku yg jahil ni. Membaca mmg menambahkan pengetahuan. Barulah aku tau, siapa itu Salahudin al-Ayubi, pejuang yg berani berjihad di jalan Allah demi menegakkan agama Islam! Seorg yg sgt bersederhana, sampai di kala kematiannya, wang simpanannya hanyalah 4 dinar sahaja. Segala harta yg diperolehi, disedekahkan kpd yg lebih memerlukan. Mulia sungguh hatinya. Membandingkan dgn diri aku, jauh panggang dari api. Nk sedekah sekupang pon pk berjuta2 kali. Kena ubah perangai taik idong masin ni. Wajib! Kawan2, berubah sekali ye, bukan utk keburukan pon, utk kebaikan je tu, kan….