Monday, September 22, 2008

malam lailatul qadar

sekarang nih, dh masok 10 malam terakhir, minggu terakhir bekerja (bagi aku, org lain aku xtau). sabtu lepas aku berkesempatan ke masjid (slps malas beberapa malam lepas). org dh makin siket. aku pelik. bukan ke sepatotnya, ibadat kita dipertingkatkan pada 10 malam terakhir??? aku rasa, ramai dok umah tgh sebok wat kueh. aku rasa la kan sbb aku x p cek kt umah diorg. tp masih aku rasa hairan. bukan la nk kata aku baik sbb p masjid sbb smlm aku pon xp terawih. :-p

dlm inbox email aku, berlomba2 email psl malam lailatul qadar. malam yg jd rahsia ALlah, xsapa tau bila tibanya @ jdnya. beruntungla sapa yg dpt berjumpa dgn malam ni, kan? taun ni, masjid aku plan nk wat 10 malam qiamulail. xcited nnk aku dgr. dia dh bercita2 nk p 10 malam. kompom dia akan tarik aku pnya la!

sabtu malam ahd, 1st night qiamulail. aku mmg niat nk p. taun lps ade la p sekali. pastu malas. taun ni, nk rasa gak qiam kt masjid dekat rumah. so, kol 245, nnk aku kejot. spt yg aku jangka. liat gila aku nk bgn. hahhahaahaha... malas xyah ckp r. rasa nk jerit bgtau aku xmo p. dok merengek2, membebel sorg2 ckp xmo p. tp memikirkan aku ni byk hajat, pnt gak aku paksa diri sendiri utk melangkah kaki ke bilik air. akhirnya berjaya! aku heran. setan xde, kena ikat. apsal lak aku malas tahap nk kena sepak nk p masjid tah!

sampai masjid, dh ramai org. aku nmpk ade budak2, dtg lg awl dari aku! malu gila seh!!! cis cis cis! janji kol 3 start solat. tp kol 3.30 br start sbb ostaznya xjumpa masjid. kesian. dia org luar. aku xtau nama dia. ade gak bgtau tp x amik port! xsbr nk solat nih. pak ostaz kata, wat tahajud, taubat, hajat, witir. tasbih xwat sbb xsempat. (dia dtg lmbt, kan...) ape2 je la. xkesah. bgs gak xwat tasbih. aku takot aku tegolek je tgk rukuk sbb tetido. hahahahaha...

dgn nama Allah, start ustaz baca bismillahirrahmanirrahim, air mata aku start mengalir. sayu gila dgr suara dia. nasib baik gelap sbb lampu suma dh dimatikan. tp spjg solat tahajud, aku dok berhingus. selekeh! masa ni mmg aku rasa byknya dosa aku! kalo aku mati satg, kompom ALlah tuang aku msk neraka dia!

spjg 1 jam stgh, aku dok menangis. suara dia, mmg mantop! org lain xnangis, aku je yg poyo nangis sampai berhingus bagai, siap dgn idong tersombat lg! selekeh gila aku mengadap Allah pagi tu. malumalumalu! mak bwk tuala kecik. cm tau2 je aku nk nangis. trus aku sambar tuala dia wat lap hingus aku. hahahahaha...

ni doa ustz tu yg mmg cemerlang gila - Ya Allah, aku xmampu nk beribadat 1000 bulan. oleh itu, kau temukan la aku dgn malam lailatul qadar. simple kan? tp aku xpenah doa cmtu. Allah... doa dia sume terbaik dari ladang. hehehehehe...

sahur kt masjid. kompom kena makan. nasik ape tah. sedap. boleh x mak xnk share nasik dia dgn aku?? suh makan asing2. dia lupa kot aku ni spesis xsahor tp xleh tgk makanan x abis. aku sedaya upaya abiskan nasik tu tau. mak selamba je makan separuh. hangat hangat...

pas suboh, mata aku dh xleh tahan. mau pulang beradu. mak nk dgr kuliah suboh lak. alaaa... aku siap suh dia balik sendiri. last2, dia akur dgn desakan cucu kesayangan dia ni. tgh2 aku sebok nk kuar masjid, aku dgr ade org introduce penceramah. ustaz td! mls mls mls. nk blk tdo gak. pastu dgr, "masih seorg pelajar di universiti umm qura, makkah al-mukarramah". trus dok balik, mata luas, nk dgr ape dia nk bg ceramah. mak pon tekejot tgk aku duduk, dia pon dok gak. hehehehe... maafkanla cucumu yg senget ini ye.

sebab aku sanggop nk dok dgr ialah kerana dia adalah dari uni umm qura. sama uni dgn blogger yg aku dok ikot blog dia - lutfi. that's y lor... ustznya muda lg. aku xigt nama dia (sbnrnya xdgr pon), dah kawen, kalo xsilap dia tahun ke 2 kt sana. taun ni 1st time dia nk p wat haji. pastu mcm2 la dia ceramah psl bulan posa. overall, ceramah dia best. siap nyanyi lg. ok la cmtu kan. xde la serius je. org nk dgr pon boring!

balik umah, bum. sambong tdo. kol 10 bgn, beli brg wat kueh. sambong kelija....

yg pastinya, lailatul qadar xde sape tau. kalo aku dpt, alhamdulillah. kalo xdpt, panjg umo, cuba lg taun dpn. pendek umo, kena la seksa dlm kubo sbb mls sgt nk wat ibadat. =(
ape2 pon, marila kita mengimarahkan 10 malam terakhir ni. bukan dengan menyalakan pelita, tp dgn memperbanyakkan amalan. & jgn beribadat semata2 kerana lailatulqadar. beribadat la dgn ikhlas. kalo kita ikhlas, akan ade pahala yg mengikuti. qiam juga x semestinya berada di masjid. dengan berzikir, mengosongkan hati, muhasabah diri & pelbagai cara boleh dilakukan. jgn membataskan amalan, k!

No comments: