Friday, September 5, 2008

solat terawih @ tawarikh

smlm cm biasa aku ke masjid. nk menunaikan solat terawih yg dtgnya setahun sekali sahaja. aku hanya mampu wat 8 rakaat.. bukan xlarat, tp pada aku, wat setakat termampu. mampu dari segi kekusyukan. aku yakin kalo wat sampai 20 rakaat, hanya jasadku yg tonggang tonggek. roh sudah melayang keluar. (agak dasat perumpamaannya) tapi itula hakikat diri aku. sdgkan wat 8 rakaat pon aku asik menguap, idong berair, asik sokseksoksek, mengganggu kusyuk org sebelah, baikla aku undur diri... ku pasrah. hehehehehe..

aku kagum melihat nenek2 yg datang. sanggop mengabiskan sehingga 20 rakaat temasuk nenek aku. walaupon dia skt pinggang, tetap dipaksakan diri menunaikan solat sampai ke 23 rakaat..asal x memudaratkan diri, okla kan...yg muda2, abis 8 rakaat, cabot. maklom la.. esk keje (alasan basi).ade yg wat witir, ade yg terus blah. mungkin nk sambung terawih dirumah.. segalanya berkemungkinan..

aku bergerak ke belakang..duduk menjadi pemerhati. pelbagai ragam aku nmpk. antaranya:

1. kebanyakan saf putus. mungkin dh jd habit kot. sume suke kawasan luas2. nk tego, dh tua. maklom la.. sumenye baya nenek aku. sudahnya, tgk je laa...

2.ternmpk sorg akak ni. pakai telekong jarang. ku amati, upanya pakai singlet je. adoi.. cmtu ke pakai dtg umah Allah ni. malu saya...

3. budak2 memekak, menjerit, melolong tanpa dpt dikawal. adeh.. aku br niat nk p tego, sume dh blah. cm phm2 lak niat aku diorg ni. hmmm...

4. sorg dak laki, umo 20++ ke hulu ke hilir siapkan makanan utk moreh.. bgs! teringat masa aku sebaya tu dlu, kawan2 laki yg penah ngaji sama2 dgn aku mmg rajin siapkan moreh ni. skang sekor pon dh xnmpk muka. mungkin dh pindah, mungkin masih di opis (bukan ke bulan posa opis tutup awl??), mungkin masih di rumah kerana dh jd ular sawa.. segalanya berkemungkinan..

imam start witir, aku pon masuk saf balik. hehehhehe...abis witir ade tahlil. xpenah aku tunggu. cabot balik je. lalalalalaa....moreh pon x amik.. bg la yg tunggu sampai abis kan.. sian lak kalo aku rembat makanan tu..putih mata mereka..hahahahaaha...

No comments: