Thursday, June 5, 2008

Harga minyak naik da…

Start 5 jun 2008, minyak petrol & diesel naik harga. Aku mmg bengang r minyak naik harga nih. Bkn pe, akan menyusul, sume brg lain pon akan naik harganya.yg xnaik, gaji. Gaji dok cmtu gak. Brg sume dh naik. Memula, beras naik harga,xpe lg la, sbb ade substitute. Ni petrol, cmne nk substitute??? Cmne nk idop? Aku yg bujang ni pon terasa dengan kenaikan harga minyak. Yg dh berkeluarga lg la sakit! Bg golongan yang berpendapatan tinggi, minyak naik harga ni mmg xterasa. Sbb diorg ni ada kuasa beli yg tinggi. Tp bg yg selalu travel, mmg parah! Nk wat cmna, ni la percaturan terbijak yg leh diputuskan oleh kerajaan!

Kalo naik harga 20 sen, aku leh terima lg. Ni naik sampai 78 sen @ 26%, mmg banyak!!! Skang harga petrol jadi RM2.70. Nk penuhkan tangki keta aku, mau sampai RM120. aku phm, harga naik ni sbb harga minyak dunia naik. Tp cuba la pikir, kita ni negara pengeluar minyak. Cmne la kita punya harga minyak sama level dengan negara yg cuma mengimport minyak. Xrasa pelik ke? Aku mengaku la, aku ni bukannya pakar dlm bab2 nih. Tp aku berfikir guna common sense aku. Mana2 org yg waras pon, mst akan pikir cm aku. Lain la kalo dh xwaras!

Aku sampai umah kol 6 ptg. Sampai2 je, jiran aku bgtau ”good news” nih! Aku letak laptop, brg2, msk keta balik, dgn niat nk ke stesen minyak. Niatnya nk p yg dekat je la. Tp semua stesen minyak penuh keta. Diulangi, SEMUA. Aku pusing sampai Cheras Baru. Last2, aku pusing balik. Aku mmg mengabiskan minyak keta aku. Surrender r, xkesah la tangki aku penuh ke x, yg pasti, aku nk balik. Sbb dh dekat maghrib. Aku rela tangki aku xpenuh, aslkan aku leh balik solat. Solat lg penting dr minyak! Semua jln jem. Mmg sakit r! Nk sampai ke ampang, ade la amik masa 20 minit. Yg jem tu, area yg ade stesen minyak. Penat aku pikir, carik jalan yg xde stesen minyak. Last2 lepas jugak.

Aku notice ade 1 stesen minyak dh letak kon, yg menunjukkan minyak pam tu dh abis. Aku mengandaikan menjelang kol 12 tgh malam, semua stesen minyak leh tutup lampu sbb minyak sume dh abis dijual. Yg diorg leh jual cuma brg2 dlm kedai serbaneka tu je. Xtau la apa nk jd. Aku cm dh pasrah nih. Xkesah la kena beli minyak mahal pon. Aslkan aku x terperangkap dlm barisan panjang. Apa2 pon, pasni bukannya makin berkurangan permintaan terhadap minyak. Still sama. Keluk keanjalannya xberubah. Cuma arini je ade perbezaan sket. Sesapa yg penah belaja ekonomi mst tau ape yg aku merapu nih! Kenapa terjadi sedemikian? Sbb, zaman sekarang nih, knderaan adalah barangan keperluan, bukan kehendak, secara xlangsung, minyak petrol & diesel pon jd barang keperluan. Nk xnk, kita still kena beli. Kalo x, tersadai la keta tu kt umah. Xyah jalan. Rugi la plak,kan, dh beli mahal2, make up alwa2, dok kt umah je, xtrill r... sbb tu, minyak naik ke x, sama je. Kesan jangka panjangnya, harga barang keperluan lak akan naik. Kompomnye la... sbb dia positive relationship... nntkan la sambungan kepada harga minyak ni ye... nk kuar p jln2 pon, kena pikir berpuluh kali. Kalo x penting, xyah la kuar. Dok je la kt umah. Dok kt umah pon, ade kos gak. Kalo asik memerap kt umah, kompom bil letrik lak naik. Hai, mcm2. save kt sini, buang kt sana. Kseimpulannya, buat apa pon, kita tetap kena bayar. Xde kos lepas. Sume kos hangus! Cmni, gaji byk mana pon xcukup. Byr sana sini, ujung bulan, muflis! Tu yg aku rasa la, org lain, aku xtau, ye..... apa pon, kita amik tagline nabil, Lu pikir la sendiri!

No comments: