Tuesday, June 24, 2008

Saifullah – Khalid bin Walid

Past 2 weeks, aku asik baca 1 novel ni. Biasa la kan dgr aku baca novel coz aku mmg hantu novel. Just this novel is different coz novel sejarah Islam. Aku dpt novel ni dari makcik aku. Trus nk try baca sebab tajuknya – Novel Sejarah Islam, KHALID MEMBURU SYAHID. Tulisan Abdul Latip Talib. My 1st impression, mesti novel ni just cerita psl Khalid bin Al-Walid je. Tp xpe. Nk baca sbb nk tambah ilmu & takot bosan on the way ke Penang.

Aku sure, semua yg mengaku Allah tu Esa, mesti tau siapa yg digelar Pedang Allah. Time aku belajar dulu pon, aku belajar sejarah Khalid bin Al-Walid. Kenapa digelar pedang Allah – sbb dia adalah pahlawan perang terbilang. Tu je la yg aku tau.

Aku start baca novel ni dlm keta masa ke Penang. Maklom la… jd mem besar. Boleh la nk membaca. Lgpon aku bukan jenis mabuk naik keta. Ape je yg leh dibaca, aku baca. Sbb aku xsuka tdo dlm keta. Mula dari 1st page, 1st chapter, aku mmg tabik spring dgn penulis novel ni. Sbb ape, aku terasa seolah-olah aku berada di medan perang, aku wujud di zaman Nabi Muhammad saw, aku mendengar setiap arahan baginda utk berperang, dan aku dapat rasakan semangat nk berjuang & berperang yg tinggi dlm diri Khalid bin Al-Walid. Mmg full of impression!

Ats sbb aku sebok wat akaun, so masa membaca agk terbatas. Tp aku still find time to complete my reading. This morning, aku complete it with a tears. Mmg aku menangis sbb final chapter is psl kematian pahlawan perang terbilang – Khalid bin Al-Walid.

Pd aku, buku ni sgt bgs, ptt dibaca oleh semua org, xkira la apa agama sekali pon. Dia ceritakan psl perang2 yg disertai oleh beliau sehingga digelar Saifullah sampai saat2 kewafatan beliau. Mmg sebak sebb di saat kematian beliau menderita sakit, dan tertanya2, kenapa sbg pedang Allah, beliau x mati dlm perang? Xmati sbg syuhada? Semuanya kerana Rasulullah pernah berdoa agr beliau menang di dalam peperangan, sbb tu la xmati sbg syuhada’.

Yg aku kesalkan, masa beliau nk bertempur dgn Kerajaan Rom, Khalifah Umar melucutkan jawatn Panglima Perang kepada beliau. Masa ni Khalifah Abu Bakar dh meninggal dunia. Umar diangkat menjadi khalifah. Cuma ini je la yg aku rasa, xberapa best. Tp, sbg khalifah, Umar ade alas an tersendiri..

Nk cerita panjang pon xguna. Hope leh la gerakkan kaki ke MPH @ mana2 bookstore, try dptkan buku ni. Harga dia, RM32.90. Sesapa yg ada fail income tax, ade experience bayar cukai, g beli buku ni, simpan resit, sblm bulan 3 @ 6 tahun dpt, leh isi dlm boring tu dgn syarat, mst ade resit, k!

Personally, aku sgt admire dgn Khalifah Umar bin Abd Aziz. Sgt tawaduk. Lps baca buku ni, Khalid al-Walid pon aku admire gak. Huhuhu...

Ni la bukunya....

No comments: