Monday, June 9, 2008

Minyak oh minyak

Sabtu lepas aku p isi minyak. mmg menjangkakan kekurangan liternya. xkesah la. harga kalo rm10 seliter pon aku kena tuang gak kan. kalo x, tersadai la keta di umah. aku bagi rm50. niat mmg nk isi rm50. aku tau, isi 50 hengget pon, sikit je. leh plak mamat bangla tu tnya 3 kali. "50 hengget ke?" ye la. dh aku tunjuk rm50. lain la kalo aku kata rm30. nk kena anta sekolah bangla nih!
aku isi 50 hengget, dpt la 16 liter. sikit je. sedih tau. gerak 1 takuk lebih sket je meter aku. so, skang ni, aku mengamalkan langkah berjimat cermat yg drastik. pakai aircond kalo sgt panas je. kalo x, turunkan tingkap! nsb baik la aku alah sejuk. sejuk sket je dh leh wat aku kebas idong & tangan. mmg sesuai la turunkan tingkap nih. di samping leh menghirup udara yg segar & nyaman (segar ke??????), asap bas, asp keta, asap moto,& mcm2 jenis asp lg yg leh dihirup..
jumlah kenderaan still sama. x berkurangan pon aku tgk. nmpk sgt peningkatan harga minyak tiada kesan. bukannya apa, sbb kenderaan ni dh jd barang keperluan. sbb tu la..... aku menjangkakan dlm masa beberapa bulan ni, leh tgk byk basikal di jln raya bagi menggantikan kenderaan bermotor. tp, kompom bukan aku yg bwk. org lain la. hehehehehehe..... aku dgr, ada ura2, bulan 8 nnt harga minyak akan naik lg. jd rm4 seliter. aku dgr la, xtau kesahihannya. tp, kalo betol, mmg la rakyat ditindas! hopefully, x terjadi la cmtu. kita sbg rakyat, hanya mampu berharap saja la.....


best gak cmni, kan? dh smart2, naik beskal p tempat keje. hhmmmm...leh dipraktikkan nih!


No comments: