Friday, June 27, 2008

Khamis malam Jumaat


Aku igt lg, time kecik2 dulu, aku selalu ikot atok dgn nenek aku p masjid setiap malam jumaat. Sbbnya, nk baca yasin. Time ni, ramai org p masjid. Budak2 pon ramai, makanan pon byk. Mmg bising r… Then disebabkan ade mslh fahaman politik yg berbeza, masjid yg dulu ramai org, jd senyap sunyi. Dh xramai yg jd tetamu umah Allah ni. Aku lak, pas abah meninggal, mmg xp masjid, byk kenangan aku dgn abah kt masjid ni. Dia sanggop bwk aku, paksa aku dok dgn dia, dgr kuliah Bahasa Arab sbb mmg dia nk aku belaja bahasa Arab. Alhamdulillah, tercapai la hasrat dia even dh byk aku lupa. Hehehehhee… belaja utk lulus SPM. Mmg kalo aku igt masjid, aku igt abah, otomatik, air mata aku bergenang. Aku igt, aku dh leh overcome this feeling. But I couldn’t! I lost him at the time I really need him. Shaz sorg je yg tau cmne traumanya aku time tu. & shaz, I really appreciate u be beside me. I really do! Thank a lot, buddy!

Berbalik cite psl masjid. Smlm , aku tebukak ati nk p solat kt masjid ni. Dh lama sgt tinggal. Personally, aku suka solat kt masjid. Sbb masjid bg aku ketenangan. Rasa dekat sgt dgn Allah. Masjid yg aku plg suka, of coz masjidil haram, aku terasa aku la hamba yg paling byk wat dosa. Tp still, balik msia, aku wat dosa balik. Bila la nk tobat nasuha ni????????????

Besar pahala solat dlm masjid ni. sesapa yg ade lebihan duit, leh la ke sana. sebaik2nya, tunaikanla haji dulu. sbb haji tu wajib. umrah sunat je. Tepuk dada, tanya iman...

Smlm aku sampai masjid sebelum maghrib. Mak terus wat solat sunat tahyatul masjid. Aku xwat sbb aku pegang pd konsep “bersolat slps asar adalah waktu haram”. Actually aku agk konpius bab ni. So, sesapa yg leh bg pendapat, feel free to do so, ya! Xramai org kt masjid. Yg ade Cuma org tua. Yg sebaya aku, ade la 2 org. budak2 pon xramai. Xsampai 10 org pon. Yg wat aku suka, aku cm mengeratkan tali silaturrahim dgn makcik2 ni. Diorg kenal aku dari aku kecik sbb selalu ikot mak p masjid. Dh besar, msk asrama, then ke uni, then keje, dh xpenah jumpa. Smlm cm bekenalan balik. Sume dh tua2. Maklom la… sebaya mak..

Time baca Yasin, aku nmpk ramai bwk air. Penah dgr x air yasin, yg kalo minum, insyaAllah jd terang hati.jd terang hati ye, bukan lulus xm. Kalo nk lulus xm, kena la belaja. Air tu je, xleh bagi lulus xm! Aku xde masalah dgn air ni. Yg ade mslhnya, kalo bacaan Yasin tu xbetol, kan ke maksudnya lari. Elok2 maksud dia bagus, terus jd xbaik. Sape nk jwb tu?????????? Aku ckp cmni sbb yg jd kepala baca Yasin tu, aku tau sgt kesalahan dia dlm baca Yasin. Ayt pertama pon boleh terbalik. Mmg jd maksud lain nih! So, hopefully, lenkali kalo nk wat air yasin, pastikan yg baca tu, sume bgus bacaannya. Barula maksudnya pon bgs. Nk wat air yasin sendiri pon boleh. Bacala 40 kali. Larat ke? Hehehehehehe…

Penah dgr x solat sunat sblm & slps solat fardu? Solat ni sbg pelampong, mana la tau, ade solat kita yg busuk. Leh la ditampong. Antara sbb aku suka p masjid, sbb leh wat solat ni. Kalo kt umah, kompom aku xwat. Mls. Hahahahahahaha.. yg peliknya, makcik2 ni, pas solat isyak trus xwat solat sunat. Bukanla nk kata wajid. Tp sunat muakad la jugak… stlh ku selidiki puncanya, upenye sbb nk kejar makanan. Agk2 la makcik oi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Penting sgt ke amik makanan tu???? Xcukup makanan ke kt umah??? Ape slhnya, solat dlu, makanan tu kemudian. Pegang je konsep, ade rezqi, ade la.. xyah nk dikejar2. Yg patot dikejar, dicicirkan. Smlm, tinggal aku dgn mak je yg solat sunat. Yg lain, lesap ke belakang. Apa da….. tp, nk ckp pon xguna. Sume dh tua2, dh p haji, dh katam Quran byk kali… so, ni sbg panduan kpd kita yg muda ni je la,k………

Tu la cite malam jumaat aku…. Best x???? mst best kan…hahahahhahahaahahhaaa…

No comments: