Wednesday, December 24, 2008

antara 25 disember, 1 muharam & 1 january

apa persamaan 25 disember & 1 muharam? jgn kata xde persamaan ye! aku lempang kang! persamaannya adalah utk ke2-2 perayaan ni, kerajaan bg sume rakyat malaysia bercuti umum. persamaan dgn 1 january lak, 1 dunia cuti. hooray!!!!

persamaan hanya 1. perbezaan byk x terkira! berikut adalah antara perbezaannya ye...

1. 1 disambut oleh penganut kristian, 1 lg disambut oleh penganut Islam
2. 1 haram disambut oleh org Islam. 1 lg boleh disambut oleh sapa2 pon
3. 1 diberi publisiti meluas, besar-besaran, 1 lg hanya dipandang sepi walaupon oleh penganut agama itu sendiri. sedih sedih...
4. the list goes on.. lu pk la sendiri

Malaysia adalah negara Islam. tp kenapa perayaan yg bersangkutan dgn agama rasminya x diberi publisiti meluas ek? membuatkan aku terfikir. layakkah digelar sebuah negara Islam?

jatohnya 1 muharam menandakan bermulanya tahun baru bagi kalendar Islam. kebanyakan org hanya alert pasal 1 ramadhan, 1 syawal, 10 zulhijjah. yg lain2, sebelah mata je. xpenting pon... 1 muharam seolah2 ditenggelamkan oleh 25 disember & 1 january 2009. most iklan radio promote sume rakyat malaysia join diorg sambut 1 januari. perlu ke sedemikian????

bukan ke kalo mengikut logik, sbg sebuah negara islam, sambutan 1 january patot diketepikan, 1 muharam yg perlu diraikan secara besar2an. terbalik sudah!!!

ahlan wasahlan 1 muharam 1430 hijrah. semoga tahun baru ini menjanjikan pelbagai kebaikan utk kita semua. ada beberapa perkara yg perlu kita lakukan utk menyambut tahun baru ni. aku xdpt lg email yg mengingatkan perkara ni. mungkin ramai menunggu ari jumaat br nk ckp kot. aku awl sket coz jumaat aku cuti. so, xleh la update blog kesayangan ni. hehehehe...

slps asar yg menghampiri ke maghrib (lebih kurang sblm azan maghrib) pd ari ahd, kita disunatkan baca doa akhir tahun. lps azan maghrib lak baca doa awl tahun. doa ni leh dpt dlm kitab2 cm majmu' syarif or lain2 buku doa. kalo x pon, tgk kt email. gerenti ramai yg forwardkan. kalo sume xdpt, congok je la dpn tv, tekan tv1, aminkan je la doa yg imam tu baca. ni plg mudah. =)

sebut pasal doa akhir & awl tahun ni, teringat kt nenek aku. dia dh ready dgn doa dari 9 zulhijjah lg. dia igt, 9 zulhijjah tu dh kena baca doa ni. siap sound aku sbb aku relax je! mak mak.. bikin gue pening je. bgs gak dia xcited. tu maknanya, dia sentiasa igt. =) & aku doakan dia x dihinggapi penyakit nyanyuk. insya allah.. amin..

1 january xpenah jd keutamaan aku. aku xpenah sambut. biasanya aku sambut dgn bantal je. jarang benor aku menahan mata melepak luar umah semata2 nk tgk bunga api. btw, umah aku leh nmpk klcc. so, leh la tgk langit bergemerlapan mlm tuh! aku akan terpaksa menahan mata kalo ade yg sabotaj tdo aku dgn mengetok2 pintu aku sampai cm nk roboh sbb konon2nya, sgt rugi kalo xtgk bunga api. boleh???? kaco je! tdo lg baik daaa...

No comments: