Saturday, February 28, 2009

pendapat aku mengenai isu boikot

aku tau. aku penah post list yg ptt diboikot sbb menyokong israel secara langsong @ xlangsong. boleh la kalo nk kata keseluruhan benda dlm idop kita ni disediakan oleh bangsa yahudi. sbb ape? sb diorg yg menguasai ekonomi dunia.

yg betol2 aku boikot, ade 3 je.
starbuck - aku mmg alergik kafein. so, xde masalah
colgate - dh lama aku pakai jenama lain
mcdonalds - mmg dah xmakan burger skang nih.

lain2 jenama, aku boikot mana yg termampu. kenapa aku ckp cmtu? sbbnya, aku masih berbelanja di carrefour(actually, aku xsure either this hypermarket shud be boikot or not as it is originated from france). aku xp tesco. tesco mmg aku boikot sbb founder dia sah2 jews. b4 this, aku beli groceries kt kedai cina biasa. kenapa kedai cina? sbb xde kedai melayu yg jual groceries comprisely. so, beli kt kedai cina laa.. kenapa aku move ke k4? sbb masalah kegawatan ekonomi. seryes. kt k4, almost sume barang leh dpt dgn hanya 200 hengget. kalo kt kedai biasa, bukan hypermarket, mau rabak 300 hengget.. beza harga tu terlalu besar dengan keadaan ekonomi skang. aku, as pengguna, mmg terpaksa buat pilihan terbaik yg value for my money.

next is pad. b4 this, aku mmg pengguna setia kotex. seryes. mmg selesa pakai kotex. aritu makcik aku bg stayfree. i do try. unfortunately, aku tetap terpaksa menapak ke mydin utk beli kotex. ape kesss???? tujuan aku beli kotex, utk menguruskan keperluan peribadi aku. tu je niatnya. again, lain org, lain pendapat psl hal ni. believe me. xde sapa yg betol bila memberikan pendapat sbb sume org melihat dari sudut berbeza.

cuma 1 je aku nk suarakan. aku penah baca 1 statement yg kata: "sapa yg xboikot, dia kafir"

senangnya kita jatohkan hukum kt org lain, kan? kita sendiri xtau kita ni kategori apa. so, jgn la pandai2 nk ckp org itu begitu, org ini begini. semua org berhak menentukan apa yg terbaik. judgement kita berbeza, kan?

contohnya, boikot mcd. skang ni, boikot still berjalan. kesannya, sales mcd turun merudum secara mendadak. buktinya, skang ni mcd wat new promotion. harga produk dia dh diturunkan. setengah org mungkin kata:"padan muka. sapa suh komplot dgn israel?" aku juga rasa begitu.

tp, mungkin kita terlepas pandang. bila sales mcd jatoh, ramai akan hilang pekerjaan. selama ni, mcd mmg jd tempat utk budak2 muda esp yg br pas spm wat keje part time utk timba pengalaman. demand kurang, perlu ke mcd amik part timers? slowly, budak2 ni xleh keje part time kt mcd. if boikot berpanjangan, pekerja2 tetap pon akan hilang kerja. kesian kt diorg. dh la ekonomi lembab. ilang keje lak.. cmne nk survive.

dari sudut positif, pengguna kt malaysia leh la beralih ke fast food tempatan. skang ni, byk francais @ bukan francais produk makanan tempatan dh estab dlm market. mungkin dgn terjadinya boikot nih, kita leh la support our local produk. quality mungkin masih belom setanding yg oversea. tp kalo kita support, insyaallah..akan setanding jugak 1 hari nt..

anyway, sesapa yg ada pendapat lain, feel free to komen. leh kita bertukar pendapat...

3 comments:

yam^Artfingers^ said...

aku..spt manusia yg waras lain dan seorang muslim..mmg menentang sekeras2nye sbarang bentuk kekejaman...dan yg terbaru kepada rakyat palestin..
tp..aku rasa takdelah patut sangat tuk kt boikot produk keluaran syarikat2 yg dikaitkan ngan jews/americans.sbnrnye...kita marah pada pemimpin mereka yg bongok lagi mmg la patut dilaknat.tp bila kt boikot, hasilnye...pekerja2 yg sakit..org2 biasa yg tidak mempunyai kuasa membuat keputusan.adilkah kita secara peribadi kepada mereka2 ini?
read my blog on the issue:
http://yamartfingers.blogspot.com/2009/01/rihanna-gets-slap.html

vtec said...

aku seriuously xde boikot ape2 pun sbb sume bende tu mmg dah ade kat rumah ni mcm milo (nestle), colgate dan byk lgla aku rase, bab mkn aku stillmkn macdonald n kfc lg sbb bg aku ni bende2 ni kejap je kang sume xbuat blk cume mgkn utk bende yg akan dtg utk baby mcm brand disney n pampers akan ku boikot

pemerepek said...

berasap2 mereka mengomen ye. hehehehe...

benda ni sensitif sket sbnrnya. yg penting, buat apa yg kita rasa betol.. selagi x jatoh hukum syubhah & haram, belasah je laa... huhuhuhu..