Tuesday, February 3, 2009

sapa kata hidup kita xperlukan duit?

ada org kata, tanpa duit, kita masih boleh hidup. aku xnafikan. mmg xde duit pon leh idop. kita slalu dgr ayt cmni:

"rezeki kt tangan Allah. asalkan kita bersyukur dgn rezki kita."

"ada cinta, semua ok. kalo xde duit pon xpe."

pendapat org lain2. ape yg aku nk kata ni, pendapat aku, k.

aku kadang2 cemburu dgn insan2 yg leh bertawakal dlm idop mereka. aku masih belom sampai ke tahap itu!

contoh plg senang, 1 family, anak 3 org. yg bekerja hanya si ayah. dgn gaji yg mmg cukup utk hidup, leh besarkan ank2, sekolahkan ank2, penuhkan rumah dgn perabot. tapi aku, masih bujang, pon rasa susahnya nk uruskan hidup. aku ni mungkin termasok dlm golongan org yg kurang bersyukur dgn rezeki yg allah dh bg. lumrah manusia, xpernah puas dgn apa yg dia ada. aku la manusia yg allah maksudkan tu..

yg terkini, aku asik memikirkan mengenai kewangan aku. xtau la ada kaitan ke x dgn course yg aku amik kt uni dlu. asik pk duit. duit duit duit. xpenah lekang dari kepala otak aku! ni aku nk sambong blaja. sah2 la kena pakai duit yg byk, kan.. tp, yg tu bisa diuruskan. aku plan nk p MARA, mintak loan. harap2nya dpt la..

ni dah bulan 2. road tax aku mati bulan ni. adoi. mana nk korek duit nk renew road tax ni? aku nk byr road tax je, leh x? xnk byr insurance yg mahal nk mampos tu. agak2 korang, leh x? kete pon, dh sampai tahap kena tukar tayar sbb sudah botak. adoi!! kenapa la tayar kete xsama dgn tayar ketapi or lrt or putra or monorel or komuter ek??

sapa la kata dlm dunia ni xperlukan duit???

org yg mmg byk duit je ckp cmtu & xtau nk tabur duit dia ke mana . @ org yg mmg redha & pasrah dlm hidop, sgt bersyukur pd Allah je yg leh latih diri cmtu. allah...cmne nk latih diri jd cmtu kalo aku ni solat pon main2, x kusyuk, melambat2kan waktu, tutup aurat pon xsepenuhnya, nk derma duit pon rasa kedekut.. hati.. sudah gelap rupanya hati aku nih!

zaman blaja dlu, aku ni antara yg kedekot. siap ade ledger lg yg merekodkan segala urusan keluar masok duit aku. kwn2 baik aku tau la kewujudan buku ni. yg sgt memahami adalah shaz. kerana dia juga akan pening kepala bila rekod aku menunjukkan duit kurang @ terlebih dari kiraan fizikal. sampai 1 tahap shaz nk bg aku duit yg terkurang sbb slalunya, yg kurang tu sekupang je. aku yg cari sampai macam kucing ilang ank. tetiap ari akan ada entry ni - "unknown - extra / shortage".

bila dh keje, aku buat budget. semata2 xnk over budget. malangnya, setiap kali juga over budget. & aku xtau cmne aku leh overcome the problem. solution - stop budgetting!!

sbb tu, prinsip aku, ade masalah, biarkan aje. sampai masanya, insyaAllah, tuan punya alam ini akan menunjukkan jalannya. cepat @ lambat sahaja jalan itu sampai.. kerana itu, aku tetap yakin. sebaik2 tempat utk mengadu adalah pada allah sahaja..


nota tangan: kalo korg mengharapkan penyelesaian kepada masalah kewangan bila membaca entry ini, maaf la. aku mmg xde solution. sbb solutionnya, bersyukur je dgn nikmat Allah. tu je..


2 comments:

yam^Artfingers^ said...

akashahhhh!..

hahah...aku suka entry ko yang ni...cakap pasal monthly bajet.mmg ngam la..dulu aku gaji kecik boleh gak idup..tp skrg gaji lebih besar, still rasa tak cukup mewah gak lagi...mmg tak cukup aje cash pas banja itu ini..silap hb...kedit card la aku swipe.hahah!aku paham...
bih kurang aku..tp aku takde la plk bukak buku ledger...terseksa rasanya.

pemerepek said...

aku dh nk meghoyan ni yam.
hahahahahaha...