Thursday, October 30, 2008

balasankah?

printer canon pixma ip1000 aku wat hal. printer ni aku beli time belaja dlu. mmg byk jasa dia kt aku. leh print color, black xleh. aku syak mst ade tesumbat. so, smlm aku dgn anis p pandan indah. cari kedai repair komputer. mesti pelik kan nape la x cari dekat2 umah je kedai tu, kan? kan? kan? sbbnya, yg plg hampir dgn umah aku, ade la sebijik kedai ni. org melayu punya. dlu, aku penah anta skali kt dia. betolkan pc. hampeh! xberkesan. bukan nk kata laa.. tp bab2 repair merepair ni, aku pecaya cina wat keje superb compare to melayu. aku bukan racist. aku melayu, tulen ok!! erkk.. ade gak cmpor cine sket2. hehehe...

nape aku kata cina wat keje lg bgs? 1 sbb betolkan pc. lg 1 sbb betolkan kete mitsubishi galant aku. perghh!! kete ni dh lama gila. kete lama, high maintenance. last year rosak sket. aku suh jiran aku tlg tgk. aku namakan dia abg w. slama ni, arwah atok aku anta kt cine. uncle panjang nama dia. abg tu cek, upanya kabereter dia wat hal. 3 bijik kabereter dia beli, nk match kan dgn kete lama tu. abis duit nenek aku dkt seribu. tetap x elok. last2, bwk p uncle panjang, br ok. so, ptt x aku bg statement cmtu? heheheh..

bebalik cite printer aku, ats sbb harta ni pon dh jd cm barang antik, so, cine kedai tu xleh betolkan. suggestion, beli baru. pk2 last2 beli baru. kali ni hp ape benda tah nama dia. aku xigt. baru kot sbb cd installer dia ade tulis vista. vista kan baru. hehehehehe... ktorg smlm dok sebok install printer tu kt pc & laptop. henpon aku kt dlm bilik. anis suh transfer credit, so dia pon amik la hp aku. tgk2 de 3 msg. wah... berbunga2 nih. mula la pk pakwe mana anta nih. hehehehe... rupa2nya, dari adik aku. hampeh!

"assalamualaikum..kklong, abah skit.. call sekejap"

"xmaw call xpelah, adik cume nk bgtau abh sakit..dia dijangkiti kuman, tunggu masa nk masuk hospital.. k jaga diri baik2..assalamualaikum"

korg rasa, aku patot x lempang pompuan ni??? aku mmg keras hati. tp bukan la sampai cmni, kan?? stkt nk call, xpenah jd masalah besar utk aku. tp kalo nk ke sana, mmg masalh besar. hehehe.. so, aku pon call. cilakak punya adik! abah aku yg jwb. suara mmg real sakit r!! xpe bah, kaklong pecaya! ckptahhapabendamerepekyangtakmasukdalamkepalaakulangsong! sukati ko la. mls nk lyn. yg aku tau, dia sakit. sje je bgtau,

"alang dh tau. nt dia balik."

mcm la aku xphm maksud sbnrnya nk suh aku p melawat kan.. belom masanya. dia wat blood test. doc suspect de kuman dlm blood. so, doc bagi antibiotik. result tau sabtu ni, either bekesan antibiotik tu or not. kalo x, masuk hospital. xpela. aku akan melawat kalo masuk hospital, ok! ade x cam ank derhaka? heheheheh.. shaz & yah mst xrasa cm tu kan. sbb korg tau what i'm facing.

maybe aku nk balas ape dia penah wat kt arwah atok aku. sampai atok aku meninggal, dia just dtg sekali je nk melawat masa org tua tu sakit. dtg melawat, hanya berdiri. xsampai sejam dh nk balik.. kecik ati arwah abah. hari dia meninggal, abah dtg, menangis2. ape makna tangisan tu sbnrnya ek? aku menangis bagai nk gila sbb aku macam dh kehilangan bapak aku, tempat aku bergantung harap. dia? mungkinkah sbb yg sama? rasanya x..

nenek aku dari pagi td mengungkit segala perangai buruk dia, sampai aku tawar hati nk p melwat dia. lantak ko la. pandai2 la nk idop. baru aku tau, abah aku dh umo 49. tp, masih sama, xberubah2. umo 40, masih di takuk sama, gelap la harapan nk ke arah kebaikan... aku masih doakan utk dia. hope berubah la sblm menutup mata..

arwah atok aku penah kata,

"dia bukan ank aku. kalo aku mati, jgn habaq kt dia"

sampai macam tu la tahap kecik ati arwah atok aku dgn abah aku. walhal, ank dia tu. ank lelaki sulong. yg selalu mak bapak harapkan utk kirimkan doa bila parents dh xde..tp tu sume harapan indah utk ank org lain.. kesian arwah atok aku..rasa2nya, tergamak x kalo ade org meninggal, xbgtau? mst x tergamak, kan.. nenek aku je yg masih tahan dgn perangai hantu jembalang dia. kalo nenek aku pon x mengaku ank, kompom ko masuk neraka, abah!

salah ke aku balas ape dia penah wat dlu? salah ke? aku membesar dgn arwah atok n nenek aku. nmpk segala perbuatan abah aku kt diorg. serius.. mmg kecik ati. xpenah peduli sakit pening nenek aku. yg dia tau, nk marah diorg je sbb aku xnk p seremban. tp xnk lak sound direct kt aku. apsal nk sound nenek aku? raya aritu, aku ckp kt mak aku,

"ckp kt abah, kalo marah kt kaklong, straight kt kaklong je. jgn nk libatkan tok plak!"

kenapa aku ckp kt mak aku? sbb aku mls nk gadoh time raya dgn bpk aku! skang ni, dia sakit, call nenek aku. nk bgtau dia sakit. selama ni, nenek aku sakit, xpenah call dia. aku n family makcik aku je yg jaga. skang bila dia sakit, abis 1 dunia nk bgtau! sdgkan sakit cari sendiri. sukati ko la labu...

nota: sape xsuka entry berbaur derhaka nih, leh ignore, k!

2 comments:

shazlina said...

aku x cakap pun x suka.....hahah seriously kasya ni dh byk sabar ngan bapak dia...ingat lagi ada sekali tu bapak dia call nak amik dia balik x ingat time tu atok ko ada ke x kasya ek...masa tu kite umo 21 da kan aku pun rilek je cakap apahal lak dia tu kau da 21 x yah cuak....lgpun aku ada connection (cewah) boleh tolong..kononnyala

tp skang ni kasya da keje dia da stable sket...just now hopefully kasya can get a good husband to take care of her dia pun da suffer byk...

shazlina said...

lupa plak

pasal nak visit dia tu...kau tgk ah....x leh paksa perasaan orang...tp kalau dia dh teruk br nak g tgk pun xpe hahah...sebab ni kire cam masuk virus kan ada pck aku dulu cm2 gak recover elok je tp ajal maut tgn tuhan..