Friday, October 17, 2008

Guru ditendang pelajar sendiri

Pergh! Hangat ni! Cmne budak pompuan umo 14 tahun leh berani nk wat cmtu kt cekgu sendiri? Kejadian ni kt Perlis, kuar dlm Buletin Utama smlm. Sudah hilangkah nilai2 murni sehingga tergamak wat cmtu kt cekgu, insan yg patot dimuliakan kerana statusnya sebagai pemberi ilmu?


Mmg berani mati r budak ni. Kalo ikot pemerhatian aku, kompom masa dpn ko gelap, dik! Kecik2 dh xde adab, sampai besar la ko dibenci masyarakat. Pecaya la ckp aku ni! Zaman aku sekolah dlu, ade sorg ustazah ni, xleh dibantah. Kalo ko engkar ckp dia, kompom benda buruk jd kt ko. Contohnya ade sorg budak batch aku ni, mmg terkenal dgn kekurang ajaran sket walaupon sgt pandai. 1 day, terkureng ajr dgn ustzah ni. Last2 masa PMR dpt B dlm subjek ustazah ni. Tu baru kuang ajar dgn mulut. Kalo sampai tendang ni, lu pikirla sendiri akibatnya!


2nd issue, ade budak rakam kejadian guna henpon. Skang korg ckp, bgs ke x bgs bwk henpon p skolah. Time aku skol dlu, bawak henpon ni haram. Kantoi, mmg free r henpon tu dpt kt cekgu! Skang ni, even budak darjah 1 pon dh ade henpon. Bukan sume ek. Segelintir je..alasan, mudah nk call parents & parents pon sng nk trace di manakah anak kesayangan berada. Pastu, leh rakam kejadian2 pelik seperti kes ini. Bagus2!


Kesimpulan aku, dgn perkembangan teknologi, kemajuan peradaban, x dinafikan nilai murni makin berkurangan. Setuju x?? Dh macam2 kes kita dgr melibatkan budak skolah. Bukan ke sekolah tempat menimba ilmu dan membentuk insan berperibadi mulia? Cmne lak leh jd cmtu? Jawapannya.. tu la tanda2 akhir zaman. So, marila kita insafkan2 diri.Yg dh ada anak, didik la ank baik2 ye. Bg aku yg masih xde anak ni, aku doa sgt anak2 aku nt x jd pemes sbb kes2 cmni. Biarla pemes sbb jadi org yg berguna. Insyaallah...

-------------------------------------------------------------------------------------

Arini aku de open ouz umah client aku. ank dia, penah jd junior aku kt N&A. hahahaha.. dunia ini kecik sahaja. lalalaalala... aku sorg je yg p. bos2 sume xnk p. xpe la. i go bebeh! tp ptg nt r. pas keje. makan makan makan. bestnya. lalalalalala...

No comments: